Real time web analytics, Heat map tracking

De vader van Erik was ooit één van de begeleiders van de kindervakantie. Daarna was het Eriks beurt om op reis te gaan. Het werd een onvergetelijke ervaring, waar hij nu nog met plezier over vertelt.
Kinczel Erik 2008

Mijn naam is Erik Kintzel, ik ben 18 jaar en ik studeer aan de “Domokos Kázmér” school in Sovata. Mijn reis naar Nederland was een groot avontuur, waar ik onvergetelijke herinneringen aan heb. Die herinneringen zal ik altijd met me meedragen. Het was in de zomervakantie van 2008 en we waren met 42 kinderen. Ik weet dat ik drie weken in dat prachtige land geweest ben, maar het lijkt veel korter. ‘Als iemand plezier heeft en mooie ervaringen opdoet dan vliegt de tijd’.

De bus vertrok vroeg in de morgen uit Sovata. Net als alle andere ouders brachten ook mijn ouders mij naar het busstation om me uit te zwaaien. Met gemengde gevoelens liep ik naar de bus. Ik wist niet zeker of ik wel wilde gaan, maar ik was bang dat ik er mijn leven lang spijt van zou hebben als ik het niet deed. Uiteindelijk, na wat aanmoedigingen, stapte ik in. We waren onderweg. Onmiddellijk wist ik dat ik goed gekozen had en dat dit een mooie ervaring zou worden.

Na een lange, vermoeiende, maar avontuurlijke reis waren we in Nederland. De families waar we zouden logeren stonden al te wachten bij het busstation. Ze herkenden ons meteen. Later bleek dat ze al foto’s van ons hadden gekregen. We logeerden per twee kinderen bij een familie, maar ik zag een aantal van mijn klasgenootjes elke dag. Samen met mijn vriend en oud-klasgenoot, Hegyi Miklós, logeerden we bij de familie Kooijman. Ze waren heel geduldig en lief voor ons. We zagen hen als onze tijdelijke ouders en ik denk dat zij ons een beetje als hun kinderen beschouwden.Kinczel Erik 2017

De communicatie met onze familie verliep eerst wat moeilijk, maar na een paar dagen begrepen we elkaar steeds beter. We konden goed opschieten met de Nederlandse kinderen en konden leuk met elkaar spelen. Het eten was gelukkig niet ‘vreemd’, hoewel we soms een soepje misten. Maar ontbijt, lunch en diner waren heerlijk!

Onze ouders en de organisatie hadden iedere dag iets leuks voor ons gepland. We brachten bezoekjes aan een dierentuin, speeltuinen en een pretpark. De laatste was mijn favoriet, we hebben elke attractie uitgeprobeerd. Die dag stapten we uitgeput in de bus, maar gloeiend van de ervaringen. Op de terugweg van het busstation naar huis begrepen we van onze gastfamilie dat we de volgende dag naar het strand zouden gaan. Daar werden we helemaal blij van, we zouden in de zee gaan zwemmen! Jammer genoeg sloeg het weer om, maar de ervaring was evengoed fantastisch: het uitzicht, en de gigantische golven die op de rotsen stuk sloegen! En later gingen we ook nog bowlen.

Toen de dag van het vertrek gekomen was bracht ons gastgezin ons naar het station. We namen verdrietig afscheid en er waren zelfs wat gastouders die een traantje lieten. Helaas is het contact tussen ons en ons gastgezin een beetje verwaterd, maar daar probeer ik iets aan te doen.

Samengevat was deze reis naar Nederland een fantastische ervaring voor ons. De herinneringen gaven onze kindertijd extra glans. En zelfs nu praten we met veel plezier over onze ervaringen.

Ik zou graag alle Nederlandse gezinnen en de organisatie die dit voor mij en al mijn vrienden in Sovata mogelijk hebben gemaakt, willen bedanken!